Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Sangglad

Sang kan noget særligt 

Sang og musik er naturlige udtryksformer, der skaber glæde, energi og fællesskab for alle børn, og som tilmed har dokumenteret positive sideeffekter på en lang række områder fra indlærings- og koncentrationsevne til sociale kompetencer. Sang og at synge sammen knytter bånd mellem børn og voksne og bygger bro mellem generationer. Det åbner for oplevelser, refleksion, samhørighed og kulturel forståelse i forhold til traditioner, højtider, historie og fælles oplevelser. 

Overordnet finder man, at børn, som regelmæssigt synger 

  • Får et mere positivt billede af sig selv og relationen til andre 

  • Styrker motorik og koordineringsevne – især når sang kobles med fagter, klap mv. 

  • Udvikler sprog hurtigere (flere ord) og bedre (udtale) 

  • Får mere lyst til at bruge sproget selvstændigt 

  • Får en oplevelse af at kunne lære 

  • Bliver bedre til at rumme egne frustrationer, vente og tage tur 

  • Får en mere udviklet rumlig intelligens 

  • Får en bedre koncentrationsevne 

  • Får et større kognitivt overskud 

  • Bliver mere tolerant 

  • Bliver bedre til at styre egen stemme 

Baggrunden for at vi sprang på ”Projekt Sangglad” var, at Sang og musik er naturlige 
udtryksformer der skaber glæde, energi og fællesskab for alle børn, og som tilmed har dokumenteret positive sideeffekter på en lang række områder fra indlærings- og koncentrationsevne til sociale kompetencer. Sang og det at synge knytter bånd mellem børn og voksne og bygger bro mellem generationer. At synge sammen åbner for oplevelser, refleksion, samhørighed og kulturel forståelse i forhold til traditioner, højtider, historie og fælles oplevelser. 

Det er nærværet, trygheden i det genkendelige, succesoplevelserne når rimene og rytmerne er en genvej til at mestre sproget. Og hundredvis af andre facetter, der tilsammen gør sang til noget, som næsten alle små børn reagerer på med glæde og nysgerrighed- Musikken pirrer børns fantasi og gør dem gode til at forestille sig både historier og billeder inde i hovedet. Og det er en god ting senere hen i livet i f.eks. grammatikken. Jeg kan huske, at jeg selv satte betoninger og ekstra ord på for at få det til at rime, så det var lettere at huske de grammatiske remser.